JOHAN CRUIJFF IN BARCELONA – DE MYTHE VAN DE VERLOSSER – EDWIN WINKELS

El Salvador, De Verlosser. Zo doopten de Catalanen al snel het Amsterdamse nummer 14. Daar is iedereen in de Lage Landen althans altijd vanuit gegaan. Niet waar zo blijkt al in de inleiding van dit boek. ‘El Flaco’, de magere. Dat was Cruijffs bijnaam in Spanje. Later, toen hij trainer werd van Barça, spraken zijn spelers gekscherend van 'God', omdat hij alles zag en alles beter wist. Een god die regelmatig van zijn berg in Barcelona is afgedaald om in de wereld zijn wijsheden te verkondigen, zijn vrienden te omarmen, zijn vijanden te vervloeken en de Catalanen wijs te maken dat 'één duif nog geen zomer' maakt.

28 jaar

Deze en andere wetenswaardigheden diept Edwin Winkels uit zijn eigen geheugen op. Winkels emigreerde in 1988 naar Barcelona. Tegelijkertijd met Cruijffs beginperiode als Barcelonatrainer. 28 jaar zullen ze uiteindelijk beiden in Barcelona verblijven. Ze zien elkaar enkel beroepsmatig, maar toch is er een heel groot wederzijds respect voor elkaar. Winkels hangt niet alles aan de grote klok en Cruijff gunt hem in ruil regelmatig  wat exclusieve nieuwtjes.

AC Milan

Stellen dat de komst van ‘El Flaco’ de geschiedenis van Barcelona veranderde is zeker geen understatement. Cruijff veranderde het spelsysteem én vooral de mentaliteit. De bal moet het werk doen! Geen zware fysieke oefeningen op training. Rondo’s! In 1994 bleek zijn denkwijze achterhaald: Milan zette Barcelona en vooral Cruijff met hun op fysiek gestoeld spel keihard met de voeten terug op de grond. Cruijff week echter geen duimbreed van zijn visie.

Er zijn altijd trainers die iets achterlaten bij een club. Cruijff deed zoveel meer, hij legde de basis voor de toekomst. Villanova, Rijkaard, Guardiola, … allemaal bouwden ze verder op zijn fundamenten met de gekende successen.

De verhalen in dit boek zijn eerder verschenen in andere boeken over Cruijff, en in kranten en tijdschriften. Edwin Winkels levert met dit boek een laatste eerbetoon aan de beste voetballer die ooit in Nederland is geboren.

Auteur: Edwin Winkels

Datum van uitgave: 1/5/2016

Pagina's: 272