Aftrap in Brussel – De vergeten geschiedenis van het voetbal in de hoofdstad

Auteur Kurt Deswert levert met deze 360 pagina’s tellende turf een waar meesterwerkje af over de – vergeten – geschiedenis van het voetbal in onze hoofdstad. Deswert interviewde (oog)getuigen, spitte  archieven in binnen- en buitenland  uit en bezocht vervallen voetbalstadions. Een werk van deze omvang heeft dan al snel de neiging om zich te verliezen in onbelangrijke details. Niet zo bij ‘Aftrap in Brussel’. Voetbal vormt dan wel de rode draad doorheen het boek, maar de auteur maakt graag enkele interessante zijsprongetjes die hij tegenkomt in de geschiedenis van het Brusselse voetbal: de Congolese onafhankelijkheidsstrijd en de rol die Union Saint-Gilloise daarin speelde en de hoogdagen van het Brusselse beeldverhaal zijn hierbij twee treffende voorbeelden. De auteur giet zijn opzoekingswerk in een verrassend vlot leesbaar – en uiterst gedocumenteerd – verhaal. Een must voor iedere voetballiefhebber en/of historicus.

Union 60

Steeds meer voetballiefhebbers zijn op zoek naar het authentieke nostalgische clubgevoel. Liefst zo ver mogelijk weg van de skyboxen gevuld met popcornpubliek. Stadions met lelijke commerciële namen die er allemaal eender uitzien en voorzitters die geen affiniteit hebben met club noch streek; men krijgt er stilaan genoeg van. In die optiek is dit boek een godsgeschenk voor de ware voetbalromanticus. De auteur doet de geschiedenis uit de doeken van een aantal Brusselse voetbalclubs die nog steeds tot de verbeelding spreken: het mythische ‘Union 60’ - dat tussen 1933 en 1935 zestig wedstrijden op rij speelde zonder te verliezen - en Léopold Club – de oudste, nog bestaande Brusselse voetbalclub – het zijn slechts enkele voetbalclubs die aan bod komen.

Het boek is echter zoveel meer dan dat. De auteur kent zijn stad – onze hoofdstad – op zijn duimpje. Hij komt beslagen ten ijs en vertelt honderduit over de gebouwen, de straten, het ontstaan van de metropool maar steeds met een duidelijke link naar het voetbal.

Maca

Het boek start trouwens met een straffe stelling: de oudste voetbalclub van het land zag het levenslicht in Brussel (en dus niet in Antwerpen!). De auteur bewijst dit trouwens met voldoende bronnenmateriaal. Natuurlijk komen ook Anderlecht, RWDM, … en alle andere iconen van het Brusselse voetbal aan bod, maar ook in het buitenland speurde de auteur naar diaspora van het Brusselse voetbal. In die optiek worden er hele – en halve – hoofdstukken gewijd aan Brusselaar Louis Van Hege die in Milaan een aantal straffe statistieken op de tabellen toverde. Of vliegen we nog even verder richting de VS waar Joe Maca van La Forestoise de eerste Belgische doelpuntenmaker ooit wordt op een WK. Zij het dan wel voor de VS. Dit zijn slechts enkele van de vele weetjes die in dit boek zorgvuldig worden onderbouwd.

Tielemans

Een must! Een aanrader! Is er dan echt niets negatief te vinden aan dit boek? Als we echt héél kritisch zijn, kunnen we het de auteur aanwrijven dat hij de lijn niet doorgetrokken heeft tot vandaag: niets over de heropleving van Union of de nieuwe Brusselse groeidiamantjes à la Tielemans. Het mag U echter niet tegenhouden om dit standaardwerk vandaag nog aan te schaffen!

Auteur: Kurt Deswert

Datum van uitgave: 25/10/2016

Pagina's: 360