ROYALE UNION SAINT-GILLOISE

Den Union dus. Totdat ze vorig seizoen deelnamen aan play-off twee bij heel wat modale Belgische voetballiefhebbers zo goed als onbekend. Toch is Union een naam als een klok in het Belgisch voetbal. Drager van de officieuze titel van de beste West-Europese voetbalploeg in het Interbellum. L’Union 60! Zestig wedstrijden lang ongeslagen van 1933 tot 1935. Een prachtig Art Decostadion. Een eretribune die het geschopt heeft tot beschermd cultureel Belgisch erfgoed. U leest het, Union lijkt een club met vooral een rijke geschiedenis, maar vergis je niet!  Ondanks het jarenlange verblijf van Union in de krochten van het Belgisch voetbal, bleef de club menig supportershart sneller doen slaan. En die supporters zijn niet enkel Brusselaars zoals je in deze voetbalbijbel kan lezen.

De titel van het boek is niet bijster origineel. Eenvoudigweg de naam van de club. Zowel in het Frans als in het Nederlands erg duidelijk en dat is ook de bedoeling want dit boek richt zich zowel op Franstaligen als Nederlandstaligen.

10

Dit boek van stamnummer 10 verscheen op 1 november, naar aanleiding van de 120e verjaardag van de club. Het is een prachtexemplaar geworden! Meer dan 300 foto’s en afbeeldingen in een ronduit schitterende grafische vormgeving. Een pareltje waarvoor je graag plaats maakt in je boekenkast, al is het maar om naar de foto’s te kijken van lang vervlogen helden als Jules Pappaert, André Vandewyer, Charles Griffiths en andere Louis Van Heges.

Enkel in dit werk bladeren zou de meerdere auteurs van ‘Royale Union Saint-Gilloise’  oneer aandoen. 'Een boek door en voor supporters', zo valt te lezen in de inleiding. Kunnen die supporters vlot schrijven zeg! Het is absoluut geen droge opsomming van feiten en titels. Van de zoektocht naar een vaste locatie tot het bouwen van het stadion in een recordtempo, prijzenpakkende trainers, interessante biografieën van bekende en minder bekende spelers, petites histoires, … Alles komt aan bod op een luchtige manier. Deze interessante verhalen gekoppeld aan de prachtige foto’s en mooie vormgeving maken dit tot een boek dat absoluut niet mag ontbreken op je boekenplank! Ook voor de niet-Unionsupporters!

ISBN : 9782507055325

Publicatiedatum : 15/11/2017

Pagina's : 208