“Hier! Dit boek moet je zéker eens lezen” zei een collega maandagmorgen tegen mij nadat hij mij een twaalf jaar oud boekje toestopte. Het  was het veelgezochte boek X-side - Heersers na de wedstrijd. De vrucht van een (in die tijd uitzonderlijke) samenwerking tussen journalist Peter Luysterborg  en voormalig vooraanstaand lid van de Antwerpse X-side Jan Van Cauwenbergh.

Luysterborg is erin geslaagd om de straffe verhalen van Van Cauwenberg in een vlot leesbaar geheel te gieten. Het boek is slechts 158 pagina’s dik en leest dankzij Luysterborgs vlotte pen als een trein.

Ludiek

X-side – Heersers na de wedstrijd verhaalt over de geschiedenis van de Antwerpse X-side in tijden waar toeschouwers van verschillende ploegen nog gewoon naast elkaar zaten in het stadion. Voetbalcel, risicowedstrijd en combiregeling waren begrippen die nog uitgevonden moesten worden. De spionkop, de harde kern van supporters, verzamelde wel al achter het doel en moedigde toen nog gewoon op ludieke wijze de ploeg aan. Zo ook in Antwerpen.

Het was pas met de komst van Aston Villa in 1975 dat ludiek plots oversloeg in ruig en brutaal. Antwerpse fans werden immers aangevallen door de Engelse hooligans en voelden zich genoodzaakt om zich te verdedigen. Dat verdedigen lukte de Antwerpenaren blijkbaar met verve want plotsklaps was de gevreesde X-side geboren. Het hooliganisme was definitief vanuit Engeland overgewaaid.

Dikke Tuur en Danny Doodskop

X-side? Hooligans? Dat zijn toch kaalgeschoren, zatte, nietsontziende, drugs gebruikende, op geweld beluste marginalen? Het is net tegen dat stereotiepe beeld dat het boek opbokst. Het boek toont aan dat de onvoorwaardelijke trouw aan de club en het opbouwen van vriendschappen eveneens hoog in het vaandel van menig hooligan gedragen werd. Zo wordt er uitgeweid over de talloze vriendschappen voor het leven, het samen op vakantie en op stap gaan, … maar vergis u niet! Er wordt evenveel gesproken over het toeleven naar en het beleven van talloze vechtpartijen met rivaliserende sides en/of de politie.

Personages als Dikke Tuur, Danny Doodskop en andere ‘leuke’ personages bevolken verscheidene veldslagen met andere sides. De smadelijke nederlagen, de roemrijke overwinningen … Jan Van Cauwenbergh zorgt voor de inside-story’s en dat vormt de échte meerwaarde die dit boek biedt. Jan vertelt het allemaal zonder gêne en met de nodige pittige details want hij stond steeds op de eerste rijen.

Generatieverschillen, het ontstaan van de Antwerp Casual Crew (ACC), Het Heizeldrama, drugsgebruik, rave party’s, ententes met andere sides, de uitschakeling van België door Italië op het WK ’90 in Italië, het mislukken van het fancoachproject, de uitstap en de weg naar Wembley zelfs moord … u beleeft het allemaal mee door de ogen van de X-side.

X-side – Heersers na de wedstrijd is het eerste Vlaamse boek over hooliganisme en is een must-read voor iedereen die zich wil verplaatsen in de heersende mentaliteit van de hooligan in de jaren ’80 en ’90. Volgens Jan Van Cauwenbergh bestaat het échte hooliganisme, zoals hij dat beleefd heeft, niet meer. De meeste onlusten die sinds het verdwijnen van het échte hooliganisme nog bij wedstrijden voorkomen, bestaan uit vandalisme of niet-georganiseerd geweld.

Auteurs: Peter Luysterborg / Jan Van Cauwenbergh

Uitgeverij: Standaard Uitgeverij

ISBN: 900221409X