Hugo Lloris, Walter Samuel, Vincent Kompany, Didier Drogba en Kaka. Piet de Visser zag hen om uiteenlopende redenen de top niet halen. Hij noteerde ze in zijn befaamd notitieboekje, maar ze scoorden op één of meerdere criteria niet de vooropgestelde 8/10. Ook Jaap Stam haalde ooit maar een 6/10 op techniek maar compenseerde dat wel met een 9/10 voor fysiek én mentaliteit. Waarom zouden bovenstaande topvoetballers de absolute top niet halen volgens Piet de Visser? Kompany was te flegmatiek, Lloris te klein en Drogba's eerste controle was dramatisch. Het siert de Visser dat hij zijn ongelijk in dit boek ootmoedig toegeeft.

‘Meesterscout’ werd dinsdagnamiddag in Oisterwijk gepresenteerd aan pers en publiek. Het is een boek geworden over de spelers die door de Visser ooit in zijn befaamd notitieboekje opgeschreven werden. In niets te vergelijken met zijn biografie die twee jaar eerder uitkwam. De ontdekkingen van Piet de Visser en de anekdotes die daarmee gepaard gaan, vormen de leidraad voor schrijver Bert Nederlof. In 2015 heeft hij de opzienbarende memoires van Leo Beenhakker opgetekend in 'Don Leo' en nu heeft hij de spitante anekdotes van meesterscout Piet de Visser in 32 vlot lezende hoofdstukjes gegoten.

'Meesterscout' was bijna een postume eerbetuiging aan de Visser geworden, want hij arriveerde nog maar net op Schiphol van een scoutingsopdracht in Ecuador toen hij hoorde dat het land in puin lag door een zware aardbeving. Zo kroop de meesterscout – een titel die hij terecht kreeg van de internationale voetbalwereld - al een aantal keren door het oog van de naald tijdens zijn scoutingsopdrachten. Begin dit jaar nog werd een zoektocht naar een nieuwe witte merel in zijn lievelingsland, Brazilië, hem bijna fataal. Tijdens een jeugdtornooi waar menig Braziliaanse topclub vertegenwoordigd was, liepen supportersrellen danig uit de hand. Piet voorzag een en ander en probeerde te vluchten, maar kreeg toch een grote wolk traangas over zich heen en overleefde het ternauwernood. Dit haalde zelfs het journaal in Brazilië. Om maar aan te tonen hoe bekend de Visser is in de internationale (voetbal)wereld.

Keepers

Hoewel de kaap van tachtig gepasseerd en worstelend met een  heel broze gezondheid – hij overwon vier vormen van kanker en kreeg vijf bypasses – reist hij nog het liefst van al heel Afrika en Zuid-Europa door op zoek naar groeibriljantjes. Zijn voorliefde voor keepers en Brazilianen valt daarbij op.

Zo was hij helemaal gek van Leandro Do Bonfim. De Visser vond de centrale middenvelder zelfs heel wat beter dan Kaka. Hij kreeg PSV zo gek om 5.000.000 € op tafel te leggen, maar Leandro bleek de hoge verwachtingen totaal niet waar te kunnen maken. FC Porto en een rist Braziliaanse ploegen later, speelt de Braziliaan nu in Al-Wehda met spelers van het kaliber Nfor.

Wat keepers betreft sloeg de meesterscout zelden de bal mis. Cech en Courtois zijn zijn bekendste ontdekkingen. Maar minstens zo fier is hij op de lange Braziliaanse doelman Cassio Ramos. Deze kreeg volgens de Visser nooit een volwaardige kans bij PSV omwille van de taalbarrière, hoewel iedereen – dixit de Visser - hem beter vond dan de toenmalige eerste keeper, Andreas Isaksson. Cassio Ramos speelt nu bij een Braziliaanse topclub, wordt regelmatig opgeroepen voor de Braziliaanse nationale elf en heeft al een WK voor clubs op zijn palmares staan, voegt de Visser er fijntjes aan toe.

Een andere Braziliaan die nooit tot volle wasdom is gekomen, maar de Visser wel met grote problemen opzadelde, is de Leonardo die zowel voor Feyenoord als Ajax uitkwam. Al op zijn elf jaar werd hij naar Rotterdam gehaald. VI zette de Visser daardoor weg als kinderlokker. Dat kwam hard aan bij de topscout, maar als je groot talent wil, moet je ze vroeg aan je binden. Samen met David Luiz blijft Leonardo toch de favoriete ontdekking van De Visser. Net als Gomes, de ex-keeper van PSV die na zijn PSV-periode toch alweer acht seizoen in de Premier League speelt.

Een ander groot keeperstalent was Bruno. Deze Braziliaan stond op de nominatie bij meerdere topploegen en ook de meesterscout was wild van hem. Het grootste keeperstalent dat hij ooit had gezien. Jammer genoeg was hij een echte ‘loco’; hij spoorde niet goed. Bruno had op eenentwintigjarige leeftijd een mooie vrouw en al enkele kinderen, maar na een avontuurtje met zijn ex-vriendin - de moeder van zijn eerste kind - besloot hij haar samen met enkele vrienden te ontvoeren, vermoorden, in stukken te snijden en aan zijn honden te voeren. Bang als hij was dat ze zijn amoureuze escapade met haar zou opbiechten aan zijn eega. Bruno is tegenwoordig gevangeniskeeper. Zo staat het hele boek bol van aangrijpende en dan weer hilarische anekdotes. De ene al wat straffer dan de andere.

Abramovich

In ‘Meesterscout’ wordt er ook dieper ingegaan op de Vissers uitzonderlijke relatie met Abramovich. Toen er tijdens een duel met Chelsea in het shirt van Arsenal een fantastisch talent liep met de naam Fàbregas, vroeg Roman Abramovich waarom de Spanjaard de Visser niet was opgevallen. De topschout moest de oligarch even het antwoord schuldig blijven. De Visser zocht in zijn archieven en vond geen Fàbregas… maar wel een Cesc!

Een laatste anekdote die ik jullie nog graag wil meegeven is die over Godwin Attram. Attram kwam als middenvelder naar PSV nadat hij met de Black Stars de zilveren medaille behaalde op het WK onder 17 en zowat het hele tornooi domineerde. Bij PSV brak hij – hoewel hij immens goed kon voetballen - niet door en werd hij verhuurd aan Silkeborg. Dat had volgens de Visser niets te maken met zijn voetbalcapaciteiten maar wel met het ontbreken van een geldig paspoort. Attram voetbalde daarna in zogenaamde ‘zandbaklanden’ en staat nu aan het hoofd van een voetbalacademie in Ghana die hij samen met Piet de Visser leidt. De zoon van Godwin heet Godson de Visser Attram en blijkt eveneens een begenadigd voetballer. Het was altijd de droom van de meesterscout om eens een de Visser aan het werk te zien op de Olympische Spelen. Attram junior kan dat volgens hem verwezenlijken.

Piet de Visser is ook een fervent fan van zelfgemaakte elftalopstellingen. Zo zijn er tal van elftallen in het boek terug te vinden: een elftal met Nederlands gescoute speler, een scouting dreamteam van Chelsea, een elftal van afgeteste spelers, een elftal van onhaalbare spelers,… Ook hier doet hij een aantal opmerkelijke vaststellingen. Er is immers geen Arjen Robben te vinden in het beste Nederlandse elftal op de linksbuitenpositie. Piet Keizer was constanter én beter. Hij heeft het ook even over de teloorgang van het Nederlands elftal. Volgens de Visser wordt er niet meer hard genoeg getraind. In alle sporten trainen profs minstens zes uur per dag. Voetballers trainen een uurtje en gaan dan weer aan de slag met FaceBook en hun Playstation. België daarentegen is volgens hem dan weer één van de drie grote favorieten voor het komende EK met vier door hem persoonlijke gescoute spelers in de selectie.

Piet de Visser staat zijn deel van de opbrengst van Meesterscout! af aan de 'Piet de Visser Foundation', die kansarme en/of gehandicapte kinderen in Afrika en Zuid-Amerika de kans wil bieden hun voetbaltalenten verder te ontwikkelen. Dààr wordt er niet gelanterfant. Klokslag zeven uur opstaan én iedere dag drie keer trainen. Vooral op techniek, of wat dacht u.

Dit boek is een voltreffer en wel om meerdere redenen! Vlot geschreven hoofdstukjes waarin dramatische en komische verhalen elkaar afwisselen. Ieder hoofdstukje belicht enkele voetbalspelers die het ooit tot in Piets notitieboekje geschopt hebben. Iedereen kent de echte toppers genre De Bruyne wel, maar het is net zo interessant om het verhaal van de supertalenten te lezen die niet eens profvoetballer konden blijven. Een bestseller als u het mij vraagt!

Een paniniquiz over voetballers die het schopten tot in het legendarische notitieboekje van meesterscout Piet de Visser.

Auteur: Bert Nederlof

Uitgeverij: Edicola Publishing