Nederlanders zijn momenteel maar in één ding beter dan Belgen als het over voetbalgerelateerde zaken gaat. Dat is voetballiteratuur! Magazines als Staantribune, Santos en Panenka schieten er als paddenstoelen uit de grond. Net zoals je geen boekenwinkel kunt binnengaan zonder er met biografieën (Kieft, Ricksen, Van Gaal, Don Leo, …) en clubgeschiedenissen rond de oren geslagen te worden. In Vlaanderen is het op dat gebied maar povertjes gesteld. Kwalitatieve boeken over Belgisch voetbal zijn schaars, maar niet getreurd! Uitgeverij Manteau belooft om deze leegte op te vullen met kwaliteit.

De Ferme Dirk

Dirk Deferme doet alvast een eerste poging met dit boek. Dirk Deferme, is dat niet die voetbalcommentator? ‘Voetbalverslaggever @vtm/2BE: lezer, luisteraar, kijker, reiziger...’ lezen we op zijn Twitterprofiel. Er staat niets over schrijver hoewel hij in september zijn tweede boek heeft uitgegeven. Dat eerste boek heb ik blijkbaar gemist, maar dat tweede heb ik wél gelezen. En met plezier ook!

“De match van het jaar” is een geschiedenis van de Jupiler Pro League, wel eens smalend de pintjesliga genoemd. Een geschiedenis van 1990 tot 2015. Dat zijn 25 seizoenen waarin er heel wat gebeurd is, getuige ook het meer dan 300 pagina’s tellende boek. De schrijver pakt het echter slim aan; hij gaat niet voor een saaie opsomming van topschutters, kaartenpakkers en trainerswissels, maar hij kiest voor ieder seizoen een wedstrijd uit die dient als kapstok. Aan de hand van die wedstrijd wordt er belicht wat er dat seizoen gebeurde. Een echt overzicht krijg je op die manier niet, maar voor de statisticifetici onder ons … geen paniek, er bestaat nog zoiets als Wikipedia.

Voor de voetbalquizzers

In het hoofdstukje over de ontembare leeuwen neemt Deferme ons mee naar de titelmatch van Lierse op het veld van de Rouches. Hij springt niet meteen naar de wedstrijd maar neemt uitgebreid zijn tijd om de hoofdrolspelers te schetsen. Geen snelle één-twee door de defensie maar een Barcelonagewijze opbouw die ik wel kan smaken. Pas voor pas naar het doelpunt. De opgang van Gerets als coach, de klas van ’78 van Lierse, het goede werk van Vets als jeugdcoördinator, de eerste stappen van Van Holsbeeck als manager bij SK Lierse, de zwijgzame en door velen waarschijnlijk ook vergeten Rus Denis Kliouev, het café Belfast in Lier van Fons Van Brandt, … Deferme neemt er zijn tijd voor en dat is meteen ook de grote meerwaarde van dit boek.

Door zijn enthousiaste en meeslepende schrijfstijl is dit boek veel meer dan een overzicht. De vele verhalen doorspekt met anekdotes en leuke weetjes zullen ongetwijfeld ook de minder gepassioneerde voetbalfan aanspreken. Lierse werd in 1998 kampioen. Dat weet zo goed als iedereen, maar wist u ook dat er daarna nog slechts drie Liersespelers die toen deel uitmaakten van de kampioenenkern later nog eens kampioen zouden spelen? Gewoon een willekeurig weetje om aan te tonen dat ook de echte voetbalkenner nog iets kan opsteken van dit boek. Omdat ik weet dat de voetbalquizzers onder ons nu hun hoofd aan het breken zijn (ik ben er namelijk zelf één) geef ik u een tip. Eentje werd kampioen in Nederland, ééntje in Noorwegen en ééntje met een Limburgse ploeg. Het zou zowaar nog een goede quizvraag kunnen zijn voor de derde editie van de VoetbalCrack.

Nostalgie troef

Duivenmelker Luc Ernès die een doelpunt scoorde tijdens de laatste gewonnen bekerfinale van Club Luik tegen Germinal Ekeren in 1990. Hart en longen van KV Oostende, Bjorn Renty, die de steile opgang van KV Oostende meemaakte van derde tot in eerste klasse. De boterhammen met choco-verbiedende Sergio Brio … Ze passeren allemaal de revue.

Weet u niet wat u moet aanvangen met de obligatoire boekenbonnen die ieder jaar onder de kersboom liggen? Twijfel niet! De Match Van Het Jaar verveelt u geen seconde!

Auteur: Dirk Deferme

Uitgeverij: Manteau