De gemiste interceptie van Harald Schumacher in 1982 die Patrick Battiston nu nog steeds nachtmerries bezorgt, Roy Keane die in 2001 de carrière van Alf Inge Haaland abrupt beëindigt met een doodschop in de ware betekenis van het woord, Axel Witsel die het been van Marcin Wasilewski breekt in 2009, Luis Suarez die zijn tanden graag in een tegenstander zet … Als we eerlijk zijn, hoort de doodschop bij het voetbal.

We kijken naar voetbal om de doelpunten en mooie acties, maar ook een vuile tackle hoort erbij - mits hij uitgevoerd wordt door de ploeg waar u voor supportert uiteraard -. Geen sport waar we meer over kunnen discussiëren dan over het voetbal. Is het dan fout om te stellen dat dit boek over doodschoppen en gruwelijke overtredingen mij verheugde?

Ruw tijdverdrijf

Een lichte ontgoocheling maakte zich dan ook van mij meester toen bleek dat het boek, vooral in de eerste hoofdstukken, zich meer toelegt op de invloed van de beschaving op het voetbal en omgekeerd. De voetbalgeschiedenis als beschavingsgeschiedenis dus. Niet de verwachte doodschoppen, maar ook zeker niet saai. Daar zorgen de vele kleine zorgvuldig opgebouwde hoofdstukjes met zwart-wit foto’s wel voor. De auteurs starten in het 19de eeuwse Europa toen voetbal nog als ruw tijdverdrijf gold voor de lagere klassen en nemen ons mee tot 2015.

Die auteurs, dat zijn Henk-Jan Grotenhuis en Tim Duyff. De auteurs leggen in dit lijvige boek uit hoe het voetbal evolueerde van een spel zonder regels, naar een sport waarin de hoofdrolspelers trots zijn op hun doldrieste acties. Tot naar een tijd dat spelers drie keer na moeten denken voor ze een onbesuisde sliding inzetten of iets opvallends zeggen in de media. Vraag vooral dat laatste maar eens aan Benito Raman. Voor ze het weten zitten ze, als rolmodel, in een storm die pas gaat liggen als een volgende storm de kop opsteekt. Wie spreekt er nu nog over dat snookerverhaal?

Beruchte doodschoppen

Het spel raakte in de loop der geschiedenis gereglementeerd, de spelers – doordrongen van hun voorbeeldfunctie – leerden hun agressie in toom te houden. Maar nog steeds niet altijd … denk maar aan de smerige overtredingen van o.a. Nigel De Jong, Willem Van Hanegem en andere Joey Bartons … Ze worden allemaal onder de loep genomen in dit boek. De redenen voor deze uitspattingen worden verklaard. Soms zijn er goede redenen, logische redenen ook. Soms, zeker niet altijd.

Wat bezielde bijvoorbeeld Zizou, de sierlijke Frans-Algerijnse draaischijf van Les Blues, om de Zuid-Italiaanse houthakker Materazzi een kopstoot te verkopen onder het oog van de hele wereld? In zijn laatste wedstrijd ooit, een WK-finale nota bene! Materazzi zou iets gezegd hebben, maar wat? Maakte hij Zidane uit voor terrorist? Zei hij iets over zijn moeder of zus? Of wou hij echt alleen maar Zidanes truitjes hebben? Ook de schrijvers weten het niet, maar de situatie wordt wel volledig uit de doeken gedaan. Alle invalshoeken worden belicht en de schrijfstijl is werkelijk uitmuntend te noemen.

Dat geldt trouwens voor het hele boek. Voetbal, geschiedenis en psychologie spelen voortdurend haasje-over in dit kleurrijke overzicht van doodschoppen.

Auteur: Henk-Jan Grotenhuis,  Tim Duyff

Uitgeverij: De Arbeiderspers