Hooliganisme is iets uit de jaren ´70 en ´80 wordt gezegd, het bestaat nog steeds maar is mee geëvolueerd met zijn tijd. Kijk daarvoor alleen maar eens naar de optocht die casuals van verschillende Belgische groeperingen organiseerden na de aanslagen in Brussel.

De vernielzucht vindt tegenwoordig niet langer plaats in het stadion of op het veld, maar de georkestreerde ontmoetingen vinden nu plaats in binnensteden en parkjes.  Zo ook in april 2014. Toen Chelsea naar PSG afzakte in het kader van de kwartfinale van de Champions League was er een plotse eruptie van geweld. De Headhunters, de zware jongens van Chelsea, verbouwden de binnenstad van Parijs en viseerden hierbij vooral de zwarte medemens. Met de regelmaat van de klok halen deze clashes het journaal, want geweld intrigeert de burger nu eenmaal. Zo ben ikzelf niet anders dan anderen en besloot daarom om het boek ‘Blauw Bloed’ van Jason Marriner eens onder de loep te nemen.

Headhunters

Jason Marriner, notoir lid van de zware Chelseajongens, besloot om zijn verhaal uit de doeken te doen in zijn pas verschenen boek ‘Blauw Bloed’. Marriner was één van de spilfiguren in de BBC-documentaire van undercoverjournalist Donal MacIntyre over hooligans in Engeland. Hij weet dus waarover hij het heeft. Onze tophooligan zei allerlei domme dingen die tegen hem gebruikt werden. Een celstraf van zes jaar was zijn deel. Hij zat die celstraf uit, maar kon het kopschoppen niet laten na zijn vrijlating en kreeg bijna meteen een nieuwe celstraf van twee jaar. Ondertussen mag Marriner ook niet meer in de buurt komen van een stadion. Een échte zware jongen dus! Om zijn dagen toch nog enigszins nuttig in te vullen reist Marriner pubs en clubs af waar hij - tegen betaling - vertelt over zijn carrière als voetbalvandaal. Ook dit boek kadert hierin. Objectief is het boek dus hoegenaamd niet.

Zelfspot

Marriner, befaamd lid van de Headhunters, weet waarover hij spreekt want hij vocht talloze veldslagen in Groot-Brittanië (en ver daarbuiten) uit vanop de eerste rij. Dat is meteen ook de grote meerwaarde van dit boek: het biedt een kijk op het hooliganleven vanuit de ogen van een tophooligan. Jason kan soms wel eens overdrijven maar hij neemt zichzelf gelukkig niet al te serieus. Bij het beschrijven van zijn voetbalvandaalloopbaan is enige zelfspot nooit veraf. Daardoor lees je zijn verhalen met een glimlach en is het boek meer dan zomaar een opsomming van baldadigheden en zinloos geweld. Gelukkig geen diepgaande psychologische motiveringen voor zijn zucht naar geweld. Jason komt niet verder dan: ‘Het zit in mijn blauw bloed’ en ‘Ik ben zo geboren’.

Bekijk zeker ook eens de paniniquiz over bekende en minder bekende Chelseaspelers.

Auteur: Jason Marriner

Uitgeverij: Just Publishers BV