Thomas Vermaelen, Jan Vertonghen, Erwin Lemmens, Marvin Ogunjimi, Patrick Vervoort, Leo Van Der Elst en Maarten Martens. Zomaar zeven (ex-)Rode Duivels die de geel-blauwe kleuren van de Rooms-Katholieke Combinatie uit Waalwijk verdedigden. RKC is een club waar we in Vlaanderen nochtans niet bepaald warm voor lopen. Het kleine Mandemakers Stadion oogt net zoals het spel van de Brabanders weinig spectaculair. Komt daar nog bij dat de club veelal lift tussen Eredivisie en Jupiler League en het lauwe Vlaamse enthousiasme is meteen verklaard. Naar aanleiding van het 75-jarig jubileum van RKC brachten Wilber Hack en het broederpaar Chris en Sander van Mersbergen het boek ‘Alle ballen op Sno en 74 andere RKC-verhalen’ op de markt. En dat boek is, ondanks de lauwe Vlaamse belangstelling voor RKC, zéker de moeite waard om te lezen!

Hengelverkoper

Het is immers geen typisch jubileumboek. De auteurs zijn uitstekende verhalenvertellers en gooien het daarom ook over een volledig andere boeg. Ze groeven tijdens hun interviews met bekende en minder bekende oud-RKC-spelers veel dieper dan de gebruikelijke kleedkamerhumor. Ze lieten de oud-spelers telkens de echt spitante anekdotes en verhalen die je nooit eerder te horen kreeg, opdissen.  Het is heel leuk om te lezen hoe sommigen na hun voetbalcarrière dominee, hengelverkoper of zelfs professor geworden zijn.

Zwarte Sinterklaas

Alle ballen op Sno en 74 andere RKC-verhalen staat bol van de smeuïge verhalen; van zwarte Sinterklaas Paul Beloy Beloy over crimineel Dirk Goossens tot de immer zwijgende Jochen Janssen. Deze spitante verhalen beginnen daar waar de bal stopt met rollen. Het boek biedt ons een blik achter de schermen bij de trots van Brabant en wat daar achter die schermen gebeurde, was niet altijd even proper.

De echte RKC-fans moeten zeker eens proberen om de paniniquiz over hun geliefkoosde ploeg op te lossen.

Auteur: Wilber Hack, Chris van Mersbergen en Sander van Mersbergen

Uitgeverij: Aerial Media Company B.V.