Leicester City, 5000 tegen 1 – Rob Tanner

Iedere voetballiefhebber zal vorig seizoen ongetwijfeld de prestaties van Leicester City op de voet gevolgd hebben. De titel van The Foxes is immers één van de meest opmerkelijke sportieve teamprestaties sinds mensheugenis, niet in het minst omdat de mannen uit Leicester het seizoen ervoor constant onderaan de ladder bengelden. Oud-manager Nigel Pearson deed de mayonaise pakken en Vardy – die later dit jaar een eigen boek krijgt – begon belangrijke doelpunten te scoren. De club kreeg de smaak klaarblijkelijk te pakken, en ging het seizoen daarop olijk verder op zijn elan. Dat niemand dat verwachtte getuigen de odds die je kon krijgen als je geld inzette op Leicester City kampioen.

5000 – 1

Met die kansen begon Leicester City volgens de Engelse bookmakers aan het vorige voetbalseizoen. Die odds waren dezelfden als wanneer Elvis Presley dit jaar levend - geen grap! - zou opduiken. The King of Rock and Roll blijkt wel degelijk morsdood te zijn, maar Leicester City tartte het lot. Britse bookmakers dienen nu ongeveer 30 miljoen euro op te hoesten aan de enkelen die het aandurfden: het grootste verlies van Engelse gokkantoren in één sporttak.

Rob Tanner – Leicester City-volger - schrijft al zeven jaar voor de Leicester Mercury en in die tijd heeft hij the Foxes rustig op zien klimmen vanuit de League One. Hij beschrijft in dit boek het succesvolle seizoen 2015-2016, maar hij kan niet voorbij aan het seizoen 2014-2015 waarin Nigel Pearson –huidig coach van Derby County -  de basis voor dit succes legt.

Grote consternatie alom dan ook bij de fans van Leicester wanneer Pearson ontslagen wordt door de Thaise eigenaren omdat zijn zoon samen met twee andere jeugdspelers van Leicester City betrokken blijkt in een sexschandaal in Thailand waar de club op dat moment op tournee was. Het oproer wordt enkel groter wanneer blijkt dat Esteban Cambiasso – één van de ervaren sleutelspelers – zijn contract niet verlengd en ingaat op een aanbieding van Olympiakos Piraeus.

69.000.000

De naam van Guus Hiddink wordt serieus genoemd in Leicester, maar het wordt uiteindelijk de Italiaan Claudio Ranieri die net buitengezwierd werd bij Griekenland nadat hij verloren had tegen de Faroeur Eilanden. Tinkerman – de bijnaam die Ranieri kreeg bij Chelsea omdat hij constant aan zijn basisopstelling sleutelde – ging aan de slag met de selectie die alles bij elkaar 69 000 000 miljoen € kostte, evenveel als de marktwaarde van De Bruyne. Ranieri was dat seizoen allesbehalve een sleutelaar en borduurde verder op de solide basis. Enkel het vleugelspel veranderde hij. Leicester werd een machine in de omschakeling en had geduchte wapens met de snelle Vardy en Mahrez. Slechts drie partijen verloren the Foxes – enkel Bayern en PSG deden beter in Europa.

Uitgemolken

Tanner beschrijft het gehele seizoen wedstrijd voor wedstrijd en daardoor kan het boek snel vervelen. Tussendoor voegt hij er nog wat persoonlijke blogberichten aan toe waarin hij eigenlijk nog eens hetzelfde verteld. Gelukkig zijn er tussendoor ook uitstapjes over de spelers te lezen, maar de verhalen van cultheld Jamie Vardy en Ryad Mahrez kennen we nu uiteraard al wel. Interessanter zijn de portretten van de Jamaicaanse krachtpatser Wes Morgan, het Franse blokje graniet N’Golo Kanté en kwieke vleugelspeler Marc Albrighton.

Leicester City, 5000 tegen 1 - niet altijd even vlot vertaald uit het Engels -  is een boek om nog eens na te lezen hoe het grootste voetbalsprookje uit de geschiedenis van de Premier League tot stand kwam. Als je echter bovenop de Engelse Premier League zit, zul je niet veel nieuwe dingen weten komen.

Auteur: Rob Tanner

Uitgeverij: Unieboek/Het Spectrum

ISBN: 9789000353743 (paperback)